تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۵۶
کد خبر : 1562

سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی

سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنعت مد ، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی(icffb) درباره سیاستگذاری جشنواره و خروجی‌هایی که می‌تواند در صنعت مد و پوشاک جهان اسلام داشته باشد توضیحاتی داد.   به گزارش بازاریابی پلاس، در ادامه گفت و گو با حسین نورالدین حاج حسینی مدیر عامل شرکت بین‌المللی مهدکارآفرینان پگاه‌پایا(مکاپ) و رییس شورای

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنعت مد ، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی(icffb) درباره سیاستگذاری جشنواره و خروجی‌هایی که می‌تواند در صنعت مد و پوشاک جهان اسلام داشته باشد توضیحاتی داد.

 

به گزارش بازاریابی پلاس، در ادامه گفت و گو با حسین نورالدین حاج حسینی مدیر عامل شرکت بین‌المللی مهدکارآفرینان پگاه‌پایا(مکاپ) و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی صنعت مد ، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی(icffb) را می خوانیم.

در جهان امروز فرهنگ و دیپلماسی، نقش موثری در روابط کشورها ایفا می کند و این در حالی است که جهان اسلام در عین وحدت از تکثر فرهنگی برخوردار است، در این میان به نمایش گذاشتن عناصر فرهنگی متنوع با وجوه مشترک می تواند نقش موثری را در استحکام و قوام وحدت جوامع به ویژه جهان اسلام ایفا کند و در این راستا صنعت مد و لباس جهان اسلام می تواند بسیار موثر باشد، لطفا در این مورد توضیح دهید؟

پس از نیاز ضروری انسان به تغذیه از مهم ترین نیازها، نیاز به پوشش و سلامت و حفظ آراستگی و زیبایی در میان تمام انسان هاست، شرکت بین المللی مهدکارآفرینان پگاه پایا (مکاپ) با برخورداری از بیش از دو دهه سابقه فعالیت در عرصه های مد، لباس و زیبایی تلاش کرده تا با برگزاری جشنواره بین المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی(ICFFB) و با توجه به این ضرورت ها و وجود مشترکات فرهنگی و ظرفیت های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و تا با تدارک فرصت های پیش رو و با اجرای صحیح در تمامی بخش های مربوط به جشنواره بر استحکام و قوام وحدت امت اسلام بیش از پیش بیفزاید و زمینه ساز تعاملات علمی، فرهنگی و هنری و همکاری های اقتصادی میان این کشورها باشد.

اهداف جشنواره چیست؟

افزایش سطح آگاهی و کشف استعدادهای بالفعل و بالقوه در کشورهای اسلامی در عرصه مد، لباس و زیبایی ، شناخت ظرفیت های فرهنگی، علمی، هنری و اقتصادی در عرصه های مذکور در کشورهای اسلامی ، فرصت سازی برای به نمایش گذاشتن جدیدترین تکنیک ها – روش ها، طرح ها و تولیدات و بالاخره رونمایی از جدیدترین دستاوردها در هر دو عرصه مد، لباس و زیبایی در میان کشورهای اسلامی ، امکان تفاهم و همکاری های علمی، فرهنگی و هنری، اقتصادی و تجاری ‌، کارآفرینی و اشتغال مولد و زمینه سازی ارتباطات ماندگار میان فعالان و برندها و اندیشمندان کشورهای اسلامی از جمله این اهداف است.

 

نحوه گزینش طرح ها و داوران جشنواره چگونه است؟

از ویژگی های این جشنواره ، همکاری نزدیک با شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام وابسته به سازمان همکاری های اسلامی و به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین تفاهم با انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران وابسته به وزارت عتف است که مجوز بخش علمی و آموزشی این رویداد با عنوان همایش بین المللی اخذ گردیده و در 4 محور نظری، تاریخی، مهارت آموزی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی و در 40 موضوع تعیین شده تا دانشجویان، استادان، اندیشمندان دانشگاه های ایران و سایر کشورهای اسلامی مقالات خود را در این خصوص به دبیرخانه دائمی جشنواره که در تهران مستقر است ارسال نمایند.
در این جشنواره کمیته علمی در نظر گرفته شده که جمعی از استادان و اندیشمندان ایران و برخی از دانشگاه های کشورهای اسلامی وظیفه گزینش و بررسی مقالات و ایده ها را عهده دار می باشند.

 آیا نمایشگاه به صورت مجازی نیز برقرار است؟

در سال اول که از ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در یکی از دانشگاه‌های استانبول ترکیه این جشنواره برگزار می‌گردد.هر سه بخش علمی، آموزشی – نمایشگاهی – مسابقات همزمان در سه روز مذکور ولی با لحاظ محدودیت هایی برگزار می گردند.
بخش نمایشگاهی این رویداد بین‌المللی به صورت حضوری است ولی امکان بازدید مجازی برای آن در نظر گرفته شده است.

این جشنواره چه خروجی‌هایی می‌تواند در صنعت مد و پوشاک جهان اسلام داشته باشد؟

در این جشنواره علاوه بر صنعت مد و لباس به ویژگی‌های صنعت زیبایی که در کشورهای اسلامی اقبال و استقبال زیادی هر دو صنعت دارند توجه جدی شده و پرداختن به هر دو عرصه، عملاً امکان مشارکت‌ها و تعاملات و داد و ستدهای تجاری و اقتصادی و واردات و صادرات هدفمند را نیز سبب ساز است.در صنعت مد و لباس باید به دنبال هویت مشترک بین کشورهای جهان اسلام باشیم و علاوه بر هویت مشترک، باید هویت اختصاصی خود را میان کشورهای جهان اسلام شکل دهیم، لطفاً نظرتان را در این زمینه بفرمایید و توضیحات…

امروزه غول و بوق رسانه غالباً به دلیل گستردگی شبکه‌های اینترنتی که در اختیار کشورهای اروپایی و غیر مسلمان است مانع از بروز مشترکات فرهنگی و هویتی مسلمانان است، برگزاری این رویداد در واقع سدهایی که تفکر ارتجاعی غرب به دلیل جلوگیری از وحدت در هویت مسلمین که از آن ترس دارند را در هم می‌نهد و باب‌ها و روش‌های نوینی را برای کشورهای اسلامی مهیا می‌سازد. در مواجهه حضوری و اختصاصی کشورهای اسلامی، امت اسلام می‌تواند فرصت‌های مشترک خود را بازشناسی کند و به طبع، ایران عزیز که همواره در بسیاری از عرصه‌ها، پیشتاز بوده با حضور قوی و پر محتوا، عملاً جایگاه فرهنگ غنی تفکر ناب اسلامی را به خصوص در امور مد و لباس و زیبایی به سایر کشورها عرضه می‌کند و قدرت طراحان مد و لباس ایران را برای سایر کشورها به نمایش می‌گذارد.لباس موجب اتحاد ملت‌ها می‌شود و این اشتراکات می‌تواند کشورهای جهان اسلام را به یکدیگر نزدیک کند و یک طراح خوب به این موارد آگاه است : لباس تنها نقش پوشش را ندارد، لباس زبان گویای فرهنگ است و نوع پوشش اقوام ایران و سایر کشورها (اقوام اسلام) زبان گویایی از هویت اصیل اسلام در نوع آراستگی و حفظ عفاف و پاکدامنی و درستی و شخصیت مسلمین است. یک طراح خوب، صرفاً طراح لباس نیست یک فرهنگدان است یک هنرمند متعهد که در طراحی نوع پوشش و لباس فرهنگ و آداب و رسوم کشورش را به رخ می‌کشد. طراحان مد و لباس کشورهای اسلامی در چنین فرصت‌ها و رویدادهای نادر کشورهای اسلامی است که می‌توانند هویت اصیل خود را بازشناسی کنند و بر قوام مشترکان فرهنگی آن بیافزایند.

نظر به اینکه مد اسلامی در حال تبدیل شدن به صنعتی جهانی است، اتفاقات بسیاری در زمینه طراحی لباس پیش روی طراحان قرار دارد: در طول تاریخ همواره فرهنگ غنی اسلام، فرهنگی غالب بوده، تنوع و زیبایی در نوع شکل و طرح و رنگ پوشش‌های آیینی کشورهای اسلامی به زیبایی توانسته جاذبه‌های لازم را برای تمامی کشورهای جهان به وجود آورد. گرد آمدن این همه زیبایی در یک مکان که قابل دسترس باشد مثل شهر استانبول و در فرصتی سه روزه از ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، عملاً شرایط بسیار خوبی را برای علاقمندان و گردشگران صنعت مد و لباس فراهم می‌نماید تا از نزدیک از این فرهنگ غنی و تنوع طرح‌ها و لباس‌های ملل اسلام بازدید نموده و زمینه سازی‌های لازم برای تعاملات اقتصادی و فرهنگی نیز سبب ساز شود.
در حوزه بهداشت و سلامت، تولید کنندگان داروها و لوازم درمان، تولیداتشان بر اساس کشفیات و تحقیقات اهل علم و پزشکان و متخصصان سلامت انسان است. بالطبع تولید پوشاک و لباس زمانی در کشور ما و در سایر کشورها رونق می‌یابد و قابل تکثیر و حتی صادرات وسیع خواهد بود که مبنای تولیدات، برخاسته از طرح‌ها و ایده‌های طراحان مد و لباس باشد. این مهم در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته امری بدیهی است و در کشور ما هم می‌بایستی مبنای اصلی تولید قرار گیرد.

معیارهای داوری برای طراحان در جشنواره مشخص است ؟طبق قوانین و چارچوب‌هایی صورت می‌گیرد؟

در جشنواره بین‌المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی (ICFFB) همزمان در سه بخش (علمی و آموزشی) – (نمایشگاه و دستاوردهای نوین) – (مسابقات و نخبگان) برگزار می‌گردد. بنابراین ما در دو بخش نیاز به هیئت داوری داریم، یکی در بخش بررسی مقالات علمی که بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و توسط استادان دانشگاه که دارای صلاحیت‌های علمی و سابقه داوری هستند انجام می‌پذیرد. در این بخش به تمامی شرکت کنندگان و مقالات گواهی ارائه می‌شود ولی صرفاً مقالات برگزیده به مرحله نهایی راه خواهند یافت. در بخش مسابقات در هر دو عرصه مد و لباس – زیبایی نیز برای ۱۵ تا ۱۸ رشته از رشته‌های وابسته به هر دو عرصه برای مسابقات مجازی و حضوری هیئت داوری مطابق استانداردهای ملی و جهانی مبادرت به داوری خواهند نمود.

چرا طرح‌های برگزیده در نگاه عموم مردم بازتابی ندارد؟

البته پاسخ این سوال مهم از عهده بنده خارج است و حتماً مسئولان ذیربط باید پاسخگو باشند ولی قدر مسلم در کشور ما نه کمبود طرح داریم و نه کمبود طراح فقط باید زنجیره طراحی تا تولید و مصرف، کاملاً حرفه‌ای تنظیم و تعریف گردد و در طول این مسیر از ظرفیت‌های رسانه‌ای هم رسانه ملی، رسانه‌های خانگی و فضای مجازی با به کارگیری تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده گردد. به خصوص نهادهای دولتی باید تشکل‌های مردم نهاد را رقیب خود تصور نکنند، در واقع در عرصه مد و لباس و زیبایی دولت نمی‌بایست خود نقش عاملیت داشته باشد بلکه هرچه بیشتر شاهد حضور بخش خصوصی و حمایت و نظارت دولت باشیم به رشد و شکوفایی می‌رسیم.

بعد از جشنواره ارتباط با طراحان رها می‌شود؟!

همان گونه که ملاحظه می‌فرمایید عنوان جشنواره، نخستین جشنواره بین‌المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی است، این به این معناست که به فضل الهی و تلاش لازم و حتماً حمایات بی دریغ دولت در بخش‌های غیردولتی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی گرفته تا مراکز و نهادها و موسسات فرهنگی هنری و آموزشی تا کارخانجات و تولید کنندگان و طراحان و تمامی دست اندرکاران، قرار است این جشنواره تداوم داشته باشد و به همین لحاظ کاملاً معلوم و واضح است که با دایر کردن دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرار است این ارتباطات مستمر باشند.

آثار به نمایش گذاشته شده در هر دوره از جشنواره می تواند برای دانشجویان رشته های طراحی لباس و مد، ایده بخش و سبب ارتقای صنعت مد و پوشاک کشور شود.

به طور قطع حضور هر کشور و معرفی برترین برندها و طراحان و نخبگان کشورها در غرفه‌های همان کشور، عملاً فرصت بسیار خوبی برای شناسایی ظرفیت‌ها و امکانات آن کشور است و در این میان مجالی بسیار ذی قیمت برای فعالان ایران عزیز است که در فرصت سه روز جشنواره از ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازدید از این دستاوردها بتوانند الگوهای مناسب و ایده‌های زود بازده و خوش بازده را استفاده نمایند.
امکان نمایشگاه در جشنواره هم برای طراحان جاذبیت‌های متنوع دارد و هم برای تجار و برندها و اصحاب اقتصاد و بازار پوشاک تا با الگوگیری‌ها و استفاده از ایده‌های نوین بتوانند تولیدات خود را توسعه و تنوع ببخشند.

نکته مهم در برگزاری جشنواره مد و لباس آن است که بتوان بازخورد و نتیجه کار را به مرور در متوسط مردم جامعه مشاهده کرد. پس از هزینه‌های بسیار و یک کار اجرایی بزرگ برای نمایش آثار در جشنواره باید دید در جامعه و فرهنگسازی چقدر موثر است؟

در واقع جشنواره زمینه‌ها و فرصت‌ها را فراهم می‌سازد و با هنری که در گردآوری ظرفیت‌های جهان اسلام در عرصه مد و لباس و زیبایی به کار خواهد بست، عملاً فرصت‌های بسیاری را برای برنامه ریزان، تصمیم سازان و تصمیم گیران (مسئولان) کشور بیش از پیش مهیا می‌نماید. اینکه چه میزان در متوسط مردم جامعه اثربخش باشد، باید مسئولان گرامی و دست‌اندرکاران پاسخگو باشند، زیرا به طور بدیهی به دلیل گستردگی و تنوع در هر دو عرصه مد، لباس و زیبایی و هزینه‌های هنگفت آن و تمرکز برنامه‌ریزان جشنواره در برگزاری همزمان هر سه بخش (علمی و آموزشی) – (نمایشگاهی) – (مسابقات) در سه روز ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در استانبول، شاید درست نباشد پیامدها و بازخوردهای آن را در سطح جامعه، صرفاً از جشنواره انتظار داشت.

لازم می‌دانم از همکاران عزیزم در شرکت بین المللی مهد کارآفرینان پگاه پایا (مکاپ) و اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره و دبیران ۱۲ کمیته جشنواره و رابطین و نمایندگان جشنواره در ایران و سایر کشورها و همکارانمان در دبیرخانه دائمی جشنواره که در تهران مستقر است، تقدیر و تشکر نمایم و از خدای سبحان خالصانه توفیقات لازم در اقامه ی اجرایی این رویداد بین‌المللی را که موجب عزت و وحدت امت اسلامی و سربلندی ایران عزیز باشد را طلب نموده و مسالت نمایم.

انتهای پیام‌

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =